Ο Μηχανικός Leonardo Da Vinci

leonardo-da-vinci

Ξεκινώντας αυτό το ιστολόγιο, η πρώτη ιδέα που μου ήρθε στο μυαλό είναι να τιμήσω μια ιδιοφυία, το αρχέτυπο του Αναγεννησιακού Ανθρώπου και ταυτόχρονα έναν κορυφαίο Μηχανικό που έθεσε με τις ασύλληπτες ιδέες του – που οι περισσότερες δεν μπόρεσαν να υλοποιηθούν στην εποχή του λόγω έλλειψης τεχνικών μέσεων, πολλές όμως δοκιμάστηκαν με επιτυχία στην σύγχρονη εποχή ή αποτέλεσαν την έμπνευση για μεταγενέστερες εφευρέσεις – τις βάσεις του μοντέρνου κόσμου.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι αποτελεί για εμάς τους μηχανικούς όλων των κλάδων, το πρότυπο μας και η μεγαλύτερη πηγή υπερηφάνιας μας. Είναι ο άνθρωπος που συνδυάζοντας την καλλιτεχνική αρτιότητα με το φωτεινό, εφευρετικό μυαλό που παρούσε γερά στην πραγματικότητα του φυσικού κόσμου, της τεχνολογικής εξέλιξης και της κατανόησης της ανθρώπινης φύσης της εποχής του, αλλά ταυτόχρονα έψαχνε και τον τρόπο να τις ξεπεράσει, έθεσε τα θέσφατα της μηχανικής στα καλύτερα της. Οπως πολλούς αιώνες αργότερα ένα επίσης φωτεινό επιχειρηματικό μυαλό της μηχανικής έθεσε ξανά το ίδιο θέμα πρόκειται για μια «διασταύρωση της τεχνολογίας και της απελευθερωτικής τέχνης».

Ακολουθεί μια μεταφρασμένη σύντομη βιογραφία του από το Engineering.com:

Καθώς περιηγείστε στον ιστότοπο μας, μπορείτε να δείτε ότι είναι αδύνατον πρακτικά να διαφύγετε από την εικόνα του Leonardo da Vinci. Είναι ο πρέσβης μας, το λογότυπο μας, το μοντέλο μας και το είδωλο μας. Με λίγα λόγια η έμπνευση μας. Γιατί; Λοιπόν, εμείς στο ENGINEERING.com τον βλέπουμε ως την «Πεμπτουσία του Μηχανικού», κάποιον που μπόρεσε να συνδιάσει αποτελεσματικά την επιστημονική διάνοια με την καλλιτεχνική δημιουργικότητα.
Ίσως περισσότερο γνωστός ως καλλιτέχνης, το όνομα του φέρνει αναπόφευκτα στο μυαλό εικόνες από τον Τελευταίο Δείπνο και την Μόνα Λίζα. Ήταν επίσης ένας αρχιτέκτονας και επιστήμονας. Όμως, αν ερωτούνταν, θα παρουσίαζε τελικά τον εαυτό του ως μηχανικό. Οδηγημένος από μια αδυσώπητη περιέργεια και μια αχόρταγη πείνα για γνώση, ο Ντα Βίντσι ήταν ένας εκπληκτικά καινοτόμος στοχαστής που συνέλαβε τον κόσμο όχι μόνο ως το προσωπικό του γήπεδο, αλλά ως κάτι με απεριόριστες δυνατότητες. Από το γόνιμο μυαλό του ξεπήδησαν σχέδια πτητικών μηχανών και οργάνων πολέμου, όπως επίσης και πρακτικές συλλήψεις για την μηχανική, τα μαθηματικά και την επιστήμη, πολλές από τις οποίες ήταν αιώνες μπροστά από την εποχή του. Αν ο Ντα Βίντσι ζούσε στην εποχή μας, τα επιτεύγματα του θα θεωρούνταν εκπληκτικά. Η περίοπτη θέση του στον ιστότοπο ENGINEERING.com αντανακλά τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο ο ίδιος προσωποποιεί απόλυτα ότι, εμείς πιστεύουμε, σημαίνει να είσαι μηχανικός. Ως μηχανικοί συλλαμβάνουμε, σκιτσάρουμε, σχεδιάζουμε, ενορχηστρώνουμε και κατασκευάζουμε. Ο ρόλος που παίζουμε στην κοινωνία είναι ζωτικός και το μόνο μας μέτρο είναι να πασχίσουμε για να γίνουμε οι καλύτεροι που μπορούμε.
Καθρεφτισμένη γράφη
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι επίσης χαρακτηρίζεται από τις ικανότητες του στην «καθρεπτισμένη γραφή», η οποία πραγματοποιείται ξεκινώντας από την δεξιά πλευρά του χαρτιού μετακινώντας το χέρι που γράφει προς τα αριστερά. Μόνο όταν έγραφε κάτι που σκόπευε σε άλλους ανθρώπους έγραφε στην κανονική κατεύθυνση. Τα πιθανά κίνητρα γι’ αυτό περιλαμβάνουν:

  • Προσπαθούσε να κάνει πιο δύσκολο για τους άλλους ανθρώπους να διαβάσουν τις σημειώσεις του και να κλέψουν τις ιδέες του.
  • Έκρυβε τις επιστημονικές του ιδέες από την πανίσχυρη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, οι διδασκαλίες της οποίας μερικές φορές διαφωνούσαν με αυτά που παρατηρούσε ο Λεονάρντο.
  • Το να γράφει με το αριστερό χέρι από τα αριστερά προς τα δεξιά ήταν ακατάστατο επειδή το μελάνι θα κηλιδωνόταν καθώς το χέρι μετακινούνταν πάνω απ΄αυτό. Ο Λεοράντο επέλεξε να γράφει αντίθετα γιατί αυτό απέτρεπε τις μουτζούρες.
Προσωπική ιστορία
Γέννηση 15 Απριλίου 1452.
Γονείς Νόθος γιος ενός συμβολαιογράφου ονόματι Vincier Piero και μιας αγρότισσας ονόματι Caterina.
Αδέλφια 17 ετεροθαλή.
Μαθητεία Όταν ήταν περίπου 15 χρονών, ο πατέρας του Λεονάρντο τον έστειλε να μαθητεύσει δίπλα στον Andrea del Verrochio στην Φλωρεντία. Όταν η καλλιτεχνική ιδιοφυία του νεαρού έλαμψε, ο Verrochio του επέτρεψε να ζωγραφίσει έναν άγγελο στην γωνία ενός πίνακα του, την «Βάπτιση του Χριστού». Αμέσως μετά, νιώθοντας να ξεπερνιέται από τον μαθητευόμενο του, ο δάσκαλος του δεν επέτρεψε στον Λεονάρντο να συμβάλλει ξανά στην εργασία του.
Συντεχνία των ζωγράφων Το 1472, ο Λεονάρντο έγινε μέλος της συντεχνίας των ζωγράφων της Φλωρεντίας, όπου ήρθε σε επαφή με άλλους σπουδαίους Φλωρεντίνους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένου του Michelangelo Buonarroti.
Υπηρετώντας τον Δούκα του Μιλάνου Το 1482, στην ηλικία των 30, ο Λεονάρντο μπήκε στην υπηρεσία του Δούκα του Μιλάνου. Έζησε και δούλεψε στο Μιλάνο για 17 χρόνια, μέχρι την πτώση του Δούκα Ludovico Sforza από την εξουσία το 1499. Αυτά τα χρόνια για πρώτη φορά εξερεύνησε τα ταλέντα του στην μηχανική δουλεύοντας ως στρατιωτικός μηχανικός. Μελέτησε την τεχνική των όπλων, των τανκς, των υποβρυχίων και άλλων οργάνων πολέμου. Οι αρχιτεκτονικές του ικανότητες βγήκαν στην επιφάνεια την ίδια περίοδο στα σχέδια του για θολωτές εκκλησίες, φρούρια και κανάλια. Το εκλεκτικό εφευρετικό μυαλό του επίσης επικεντρώθηκε στην γεωμετρία, τις πτητικές μηχανές, την μηχανική, την υδραυλική, την βοτανολογία, τις καταδύσεις, την φυσική και την ανατομία.
Επιστροφή στην Φλωρεντία Ο Λεονάρντο επέστρεψε στην Φλωρεντία το 1500 όπου ξεκίνησε εντατική θεωρητική εργασία στα μαθηματικά. Επίσης πραγματοποίησε ανατομικές μελέτες στο νοσοκομείο της Santa Maria Nuova.
Στρατιωτικός μηχανικός Το 1502 και 1503, ήταν στρατιωτικός μηχανικός για τον Cesare Borgia, μια θέση που του επέτρεψε να προωθήσει περισσότερο τις εφευρέσεις του και τις μηχανικές μελέτες του.
Μόνα Λίζα Ο Λεονάρντο ξεκίνησε επιβεβαιωμένα να δουλεύει την διάσημη σήμερα «Mona Lisa» γύρω στο 1503.
Ο θάνατος του πατέρα του Την 9η Ιουλίου του 1504, ο πατέρας του Λεονάρντο πέθανο, αλλά η παρέμβαση των ετεροθαλών αδερφών του του στέρησε κάθε δικαίωμα στην κληρονομιά του.
Επιστημονικές μελέτες Το 1509, ο Λεονάρντο γυρίζει στο Μιλάνο, όπου και αφιέρωσε μεγάλο μέρος του χρόνου του σε επιστημονικές σπουδές και έργα μηχανικής, όπως η διοχέτευση της πορείας του ποταμού Adda.
Εργαστήρι Από το 1513 ως το 1516, δούλεψε στην Ρώμη για μια σειρά από έργα για τον Πάπα. Διατήρησε εκεί ένα εργαστήρι με έναν αριθμό καλλιτεχνών και μαθητευομένων.
Επίσημος τίτλος Το 1516, ο Ντα Βίντσι δέχτηκε τον τίτλο του Πρεσβύτερου Ζωγράφου, Μηχανικού και Αρχιτέκτονα από τον βασιλιά Francis I της Γαλλίας.
Θάνατος Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι πέθανε στις 2 Μαίου του 1519 στην Cloux της Γαλλίας. Λέγεται ότι έφυγε από την ζωή καθώς λικνιζόταν στα χέρια του προστάτη του, Francis I.
Συμβολή στο πεδίο της Μηχανικής
Τα γραπτά και τα σχέδια που ο Ντα Βίντσι άφησε πίσω του δείχνουν την τεράστια κατανόηση του για θεωρίες, κανόνες και ιδέες που εμφανίστηκαν εκαταντάδες χρόνια μετά. Οι οραματικές του ιδέες έχουν ενθαρρύνει πειράματα και ανακαλύψεις ακόμα και στην σύγχρονη εποχή.

Μαθηματικά Ο Λεονάρντο έκανε εξαντλητική δουλειά στην γεωμετρία, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στην μελέτη της ρήξης του τόξου, ένα μέχρι πριν απ’ αυτόν ανεξερεύνητο πεδίο. Έφτιαξε σχέδια όπου υπολόγισε την αντοχή στην θραύση ενός τόξου, αποδεικνύοντας την κατανόηση του στην μοντέρνα σύλληψη της γραμμής ώθησης. Αυτές του οι γνώσεις εφαρμόστηκαν στους σχεδιασμούς θολωτών εκκλησιών για τον Δούκα του Μιλάνου. Οι αναλύσεις του για την αντοχή υλικών ώθησαν επίσης εξαιρετικά τις πρακτικές της μηχανικής.
Πτητικές μηχανές Ο Ντα Βίντσι στην αρχή ενδιαφέρθηκε για τα ορνιθόπτερα, μηχανές με φτερά ως πτερύγια, σχεδιασμένες ώστε να μιμηθούν τα πτητικά χαρακτηριστικά των πτηνών. Αν και τα αεροναυπηγικά του πειράματα υπήρξαν έμπνευση για τους μηχανικούς που ακολούθησαν, έπρεπε να έρθει η αρχή του 19ου αιώνα για να εμφανιστούν επιτυχημένες, αληθινές πτητικές μηχανές. Την περιέργεια του Λεονάρντο επίσης κίνησαν σχέδια που τώρα ξέρουμε ως αλεξίπτωτα, ελικόπτερα και ανεμόπτερα.
Πολεμικές επιχειρήσεις Ενώ υπηρετούσε ως πρώτος μηχανικός για τον Δούκα του Μιλάνου, Ludovico Sforza, ο Ντα Βίντσι δούλεψε σε σχέδια στρατιωτικών τανκς, υποβρυχίων, καταπελτών και άλλων πολεμικών μηχανών.
Υδραυλική Η εκτενής δουλειά του Ντα Βίντσι στην σπουδή της υδραυλικής επικεντρώθηκε στα κανάλια των περιφερειών του Άρνο και της Λομβαρδίας. Υποθέτουμε ότι πιθανότατα ανακάλυψε το υδρόμετρο, μια συσκευή που χρησιμοποιείται ευρεώς για να μετρήσει το βάρος ή την πυκνότητα ενός υγρού.
Σχεδιασμός Ο Cesare Borgia προσέλαβε τον Ντα Βίντσι για να του σχεδιάσει ένα φρούριο. Αυτό το σχέδιο, μαζί με την δουλειά του για το σύστημα καναλιών της Λομβαρδίας, δείχνουν ξεκάθαρα, ότι η προσέγγιση του χαρακτηριζόταν από μια πρωτοφανή έμφαση στην προσεχτική επιστημονική παρατήρηση και μια σε βάθος κατανόηση της αντοχής των υλικών.

Ακόμα και μια προσεχτική εξέταση της αμέτρητης λίστας των διαφοροποιημένων ενδιαφερόντων του, των έργων και των ταλέντων του είναι μικρή για να προσφέρει μια πλήρη εκτίμηση του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Περίπου 500 χρόνια μετά τον θάνατο του, παραμένει η επιτομή του Αναγεννησιακού Ανθρώπου και ο «Ιδανικός Μηχανικός».

Ένα αφιέρωμα στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, με κείμενα και βίντεο σχετικά τόσο με τα επιτεύγματα του όσο και το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο τα πραγματοποίησε θα βρείτε στον ιστότοπο του History Channel.

Μια σύντομη παράθεση των συλλήψεων και των εφερεύσεων του και της σημασίας του για τον μετέπειτα κόσμο θα δείτε εδώ:

Και μαζί το βίντεο του πρώτου αυτοκινήτου, που ήταν η εφεύρεση ποιού άλλου από τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι…

Όλα τα σωσμένα ημερολόγια και σχέδια του, μεταφρασμένα στα αγγλικά, υπάρχουν σ’ αυτόν τον ιστότοπο.

Ενώ τέλος η επίσημη ιστοσελίδα του Μουσείου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Ιταλίας για τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, με εκτενή αναφορά, και πολυμεσική παρουσίαση του έργου του είναι εδώ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s